mieszkaniowi
0
Jesteś zalogowany jako: Adam Kowalski
PL EN
Wróć

Mieszkanie pod pantoflem

16.06.2011

Inicjują starania o zakup mieszkania, zadają szczegółowe pytania deweloperom, zwracają uwagę na detale, dokładnie badają wszystkie aspekty inwestycji, i – co najważniejsze – mobilizują partnerów do podjęcia decyzji. Dziś rynkiem zakupu mieszkań rządzą kobiety. Potwierdzają to dane rynkowe i sami deweloperzy

W raporcie „Polski Rynek Mieszkaniowy” zrealizowanym przez firmę Nowy Adres (we współpracy z GfK Polonia), aż 61 proc. osób, które w czasie badania planowały w najbliższych 2 latach zakup mieszkania, to kobiety. Trend potwierdzają dziś także najwięksi deweloperzy. – Z naszych doświadczeń wynika, że kobiety są zdecydowanie bardziej aktywne. Widać to na targach mieszkaniowych lub w biurach sprzedaży. To właśnie kobiety zadają bardzo precyzyjne pytania, oczekując wyczerpujących odpowiedzi. Można odnieść wrażenie, że silniej angażują się emocjonalnie w proces zakupu mieszkania – mówi Alicja Dolińska, dyrektor marketingu firmy Dolcan. – Wzrost znaczenia płci pięknej na rynku nieruchomości widać też wyraźnie w naszych danych sprzedażowych. Przewagę nadal stanowią umowy zawierane przez małżeństwa, ale jeśli mieszkanie kupuje singiel, kobiet jest o 30 proc. więcej niż mężczyzn – szacuje Robert Ziółek, dyrektor generalny Dolcan. I dodaje, że młode kobiety nie boją się zakupu większych czy drogich mieszkań. – Są przygotowane finansowo. Widzimy to np. w naszej inwestycji Skierniewicka City, gdzie mieszkania mają podwyższony standard, a wiele z nich kupują singielki – mówi Robert Ziółek.

Rzeczy ważne i ważniejsze

Panie zwracają szczególną uwagę na rozkład pomieszczeń i funkcjonalność mieszkania, koszty jego utrzymania, metraż i lokalizację nieruchomości. Decyzja o zakupie poprzedzona jest długimi analizami i porównywaniem ofert kilku deweloperów. Gdy zostanie jednak podjęta, to właśnie kobiety o wiele częściej niż mężczyźni biorą na siebie ciężar załatwiania wszelkich formalności niezbędnych do sfinalizowania transakcji.

Te wyniki przekładają się również na sposób przekazywania przez deweloperów informacji o nowych obiektach mieszkaniowych. – Deweloperzy wyraźnie zauważają wzrastającą rolę kobiet, dlatego wiele działań marketingowych kierują głównie do tej grupy klientów. W kampaniach reklamowych kładzie się coraz większy nacisk na szczególne zaakcentowanie elementów przemawiających do kobiecej wrażliwości, takich jak estetyka, poczucie bezpieczeństwa czy komfort – mówi Katarzyna Cyprynowska, prezes firmy Nowy Adres.

Gdzie ci mężczyźni?

Wiele badań wskazuje, że kobiety są lepiej zorganizowane i bardziej samodzielne. Zmniejszająca się aktywność mężczyzn w podejmowaniu decyzji o zakupie mieszkania wiąże się niewątpliwie ze zmianami społecznymi, jakie miały miejsce w ostatnich latach. Do Polski nadeszły światowe trendy promujące partnerstwo oraz model tzw. mężczyzny metroseksualnego, czyli posiadającego cechy osobowości kojarzone dotychczas z kobiecością.

Panowie będący w związkach zazwyczaj dla świętego spokoju lub z powodu zwykłego braku czasu wolą usunąć się w cień. – Przy zakupie mieszkania mężczyźni mają tendencję to stawania się bohaterami drugiego planu.  Interesują się oczywiście samym procesem kupna i często zwracają uwagę na zupełnie inne kwestie niż kobiety, jednak kluczowe decyzje pozostawiają swoim żonom lub partnerkom, do których należy ostateczne „tak” – ocenia Alicja Dolińska.

Z kolei mężczyźni samotni, częściej niż kobiety, mieszkają z rodzicami i mają mniejszą motywację do usamodzielnienia się, choć paradoksalnie statystyki mówią, że zarabiają więcej. To nie tylko polski trend. Kilka lat temu włoskie media alarmowały, że młodzi Włosi zbyt późno wyprowadzają się do własnych mieszkań. Włoski Instytut Statystyczny podawał wówczas, że 67 proc. mężczyzn w wieku 18-34 lata mieszka z rodzicami, i co gorsza, nie deklaruje chęci założenia rodziny.

Pozostaje tylko wierzyć, że polscy single nie pójdą w ślady swoich włoskich rówieśników, i pewnego dnia na ich drodze stanie ta jedyna, z którą zdecydują się pójść do dewelopera i pozwolą jej powiedzieć ostateczne „tak”.


Komentarze (0) Komentujesz jako - [zmień]

aby dodać komentarz, wpisz swój adres e-mail

WPROWADŹ SWOJE DANE, ABY DODAĆ KOMENTARZ

lub

Brak komentarzy. Twój może być pierwszy.

Zobacz wcześniejsze komentarze

Wróć