Zaloguj się podając adres e-mail, aby zapisywać inwestycje. Dzięki temu zawsze będziesz mógł do nich wrócić.
Jeśli pierwszy raz korzystasz z mieszkaniowi.pl, poprowadzimy Cię krok po kroku przez rejestrację.
Decydując się na sprzedaż mieszkania na własną rękę bez pomocy pośredników, stajemy przed wyzwaniem stworzenia skutecznego ogłoszenia, za pomocą którego uda nam szybko sprzedać naszą nieruchomość. Często nie zdajemy sobie sprawy, że elementy na pozór pozytywnie wpływające na ogłoszenie mogą kompletnie dyskwalifikować je w oczach kupującego. Dobra wiadomość jest taka, że nie musimy mieć fachowej wiedzy ani wyjątkowych zdolności żeby sporządzić ofertę, która zainteresuje kupujących. Możemy wykonać ją sami w domu – wystarczy, że zastosujemy się do kilku poniższych wskazówek
Podstawowe kwestie
Istnieje zbiór informacji na temat mieszkania, które muszą obowiązkowo pojawić się w ogłoszeniu. Należą do nich przede wszystkim: lokalizacja, metraż, piętro, typ nieruchomości, rodzaj prawa do niej, stan techniczny, liczba i rozkład pomieszczeń oraz cena. Zamieszczając takie informacje pozwolimy odbiorcy ocenić, czy nasza nieruchomość jest tym, czego poszukuje. W przeciwnym razie prawdopodobnie odrzuci ją na starcie. Warto też opisać otoczenie nieruchomości i wymienić pobliskie punkty infrastruktury, jak przedszkola, szkoły, przychodnie, apteki, sklepy i centra handlowe czy obiekty związane z szeroko pojętą kulturą i sportem. Absolutnie niezbędne są też informacje o infrastrukturze drogowej i komunikacyjnej, jak przystanki autobusowe, stacje kolejki itp.
Przykuwający wzrok tytuł
Tytuł ogłoszenia potencjalny kupiec przeczyta jako pierwszy komunikat i od jego jakości zależy, czy przeczyta potem całe ogłoszenie. Powinien być konkretny i jasno opisujący, co jest przedmiotem sprzedaży. Muszą się w nim znaleźć słowa, które zachęcą czytelnika do dalszej lektury. Wybierzmy więc cechę mieszkania, która jest jego największym atutem i stwórzmy z niej hasło reklamowe ogłoszenia. Pamiętajmy, że tytuł nie może być zbyt ubarwiony i przesłodzony. Zdrobnienia typu „przytulne mieszkanko” czy „śliczne widoki” odstraszają kupujących.
Kolejność informacji jest ważna
Badania naukowe dowodzą, że ludzie najbardziej zapamiętują pierwszą rzecz z ciągu przekazywanych im informacji. W związku z tym dobrym pomysłem jest na początku ogłoszenia wspomnieć o atutach nieruchomości. W pamięci zapadają również kwestie znajdujące się na końcu. W tym miejscu można zamieścić np. wiadomość o możliwości negocjacji ceny lub zaproszenie do kontaktu. Nie należy zaczynać ani kończyć ogłoszenia podając cenę nieruchomości. Nie chcemy przecież, żeby przysłoniła ona zainteresowanemu pozostałe informacje. Zwłaszcza, jeśli okaże się dla niego za wysoka.
Czytelny przekaz
Tekst ogłoszenia nie może być zbyt długi. Obiorca może go nawet nie przeczytać do końca z góry uznając, że nie ma w nim nic ciekawego. Mogą go wtedy ominąć ważne informacje, które zawarliśmy w obszernych opisach. Nie powinien być też zbyt krótki. Możemy być przez to posądzeni o zatajanie prawdy i ukrywanie ważnych kwestii. Ogłoszenie musi być szczegółowe oraz konkretne. Cechy mieszkania dobrze jest opisywać hasłowo. Można wykorzystywać równoważniki zdań typu: przestronne mieszkanie, łazienka po remoncie, dobra lokalizacja.
Zdjęcia
Załączenie zdjęć jest tak samo ważne, jak podanie podstawowych informacji na temat mieszkania. Bez nich zainteresowanie ogłoszeniem będzie znikome. Zdjęcia są pierwszym wizualnym bodźcem, który przykuwa wzrok odbiorców już na etapie przeglądania listy ogłoszeń. Ważne, żeby były dobrej jakości i eksponowały całe pomieszczenia oraz atuty mieszkania – zwłaszcza te opisane w ogłoszeniu. Zdjęcia najlepiej jest robić w słoneczny dzień, ponieważ przy naturalnym świetle pokoje wydają się bardziej przestronne. Przed wykonaniem zdjęć posprzątajmy mieszkanie. Zbyt duża ilość przedmiotów sprawia, że pomieszczenia wydają się ciasne. Dobrze jest też załączyć zdjęcia okolicy i widoku zza okna – zwłaszcza, jeśli jest atrakcyjny.
Kłamstwo ma krótkie nogi
Nigdy nie podawajmy w ogłoszeniu fałszywych informacji, ponieważ prędzej czy później kłamstwo wyjdzie na jaw. Pisząc prawdę unikniemy rozczarowania kupujących. Jeśli mieszkanie nie znajduje się w zielonej okolicy, nie wspominajmy o parku, który w rzeczywistości znajduje się pięć kilometrów od nieruchomości. Zawyżony metraż mieszkania można bardzo łatwo sprawdzić zaglądając do aktu notarialnego. Nie dodawajmy zdjęć zrobionych po remoncie mieszkania, jeżeli miał on miejsce klika lat temu. Jeśli mieszkanie wymaga remontu, lepiej od razu delikatnie wspomnijmy o tym w ogłoszeniu. Kupujący, którzy zostaną oszukani mogą zupełnie zrezygnować z oferty, chcąc uniknąć jeszcze większych rozczarowań.
Dodatkowe informacje
Warto również zawrzeć informacje o najważniejszych w naszej opinii parametrach mieszkania. Być może to właśnie informacja o pomieszczeniu przynależnym, dodatkowym wyposażeniu, które planujemy zostawić lub dobrym nasłonecznieniu mieszkania przechyli szalę niepewności i osoba czytająca nasze ogłoszenie sięgnie po telefon w celu umówienia się na spotkanie. Każda dodatkowa rzecz może pomóc i sprawić, że kupujący uzna nasze ogłoszenie za atrakcyjne.
Skuteczne ogłoszenie to przede wszystkim konkretne informacje na temat mieszkania, których potwierdzeniem są dobrej jakości zdjęcia. Wszystko to połączone w jedną całość pozwoli poznać najważniejsze szczegóły dotyczące nieruchomości. Zadbajmy, żeby ogłoszenie było napisane w takiej formie, w jakiej sami byśmy chcieli je przeczytać, a zawarte w nim informacje były ciekawe i konkretne.
Karolina Tomala
Komentarze (0) Komentujesz jako - [zmień]
Brak komentarzy. Twój może być pierwszy.
Zobacz wcześniejsze komentarze
Wróć